Ułatwienia dostępu

STATUT STOWARZYSZENIA „DOGS FOR LIFE”



Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§1

Stowarzyszenie „Dogs For Life”, zwane dalej Stowarzyszeniem działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. prawo o Stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001, Nr 79, poz 855 z późn. zm.), obowiązującego prawa oraz niniejszego statutu.

§2

Stowarzyszenie może posiadać własne logo, pieczątkę oraz może wydawać legitymacje.

§3

Siedzibą Stowarzyszenia jest Grodzisk Mazowiecki.

§4

1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie

niezbędnym dla właściwego realizowania celów, może ono prowadzić działalność także na terenie

innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.

2. Stowarzyszenie może należeć na zasadach pełnej autonomii do innych krajowych

i międzynarodowych organizacji o podobnych celach na warunkach określonych w ich statutach, jeśli

nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska

jest stroną.

§5

Stowarzyszenie jest zarejestrowane i posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.

§6

1. Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków. Do

prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników na zasadach określonych w Kodeksie Pracy lub na podstawie umów cywilnoprawnych, a także zlecać wykonanie

czynności wynikających z działalności statutowej innym podmiotom oraz powoływać biura.

2. Zarząd Stowarzyszenia może pobierać wynagrodzenie z tytułu pełnionych obowiązków.

Warunki i wysokość wynagrodzenia Zarządu jest ściśle określona w regulaminie.



Rozdział II

Cele i formy działania

 

§7

Celami Stowarzyszenia są:

1. działalność na rzecz integracji i aktywizacji grup zagrożonych marginalizacją społeczną, ze

szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży, osób starszych oraz osób z niepełnosprawnością;

2. pomoc osobom niepełnosprawnym przez szkolenie i przekazywanie im psów asystujących;

3. upowszechnianie i prowadzenie zajęć zooterapii z udziałem specjalistycznie wyszkolonych zwierząt;

4. propagowanie wiedzy na temat behawioru zwierząt, ich dobrostanu i metod szkolenia;

5. promowanie zdrowego trybu życia, aktywnego spędzania wolnego czasu oraz sportu i rekreacji;

6. podnoszenie stanu wiedzy na temat społeczeństwa obywatelskiego i procesów demokratycznych, ze szczególnym uwzględnieniem promowania wolontariatu;

7. działalność wspomagająca rozwój społeczności lokalnych;

8. przeciwdziałanie wykluczeniu osób niepełnosprawnych z życia społecznego i zawodowego;

9. kształtowanie świadomości społecznej w zakresie roli i praw psów asystujących.

§8

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego:

1. przekazywanie wyszkolonych i certyfikowanych psów asystujących rożnego typu w celu przeciwdziałanie wykluczeniu osób niepełnosprawnych z życia społecznego i zawodowego;

2. prowadzenie rehabilitacji i terapii wspomagającej osób z wykorzystaniem psów dogoterapeutycznych oraz zajęć zooterapii z wykorzystaniem innych gatunków (m.in. felinoterapii i alpakoterapii);

3. prowadzenie warsztatów kształtujących świadomość społeczną w zakresie roli i praw psów asystujących;

4. organizowanie i finansowanie hodowli, selekcji i szkolenia psów asystujących i dogoterapeutycznych;

5. pozyskiwanie i szkolenie wolontariuszy/opiekunów, którzy opiekują się psami asystującymi do ok. pierwszego roku życia oraz będą opiekunami psów emerytowanych;

6. organizowanie szkoleń specjalistycznych dla trenerów psów, ze szczególnym naciskiem na szkolenie psów asystujących i dogoterapeutycznych;

7. prowadzenie zajęć edukacyjnych dla dzieci i dorosłych z zakresu prawidłowej opieki nad psem, roli psów asystujących i dogoterapeutycznych, odpowiedzialnego wychowania oraz szkolenia psów, w tym szkolenia sportowego;

8. szkolenie psów, w tym psów asystujących, dogoterapeutycznych i sportowych;

9. działalność edukacyjną z zakresu zooterapii, metod szkolenia zwierząt oraz ich wykorzystywania do pracy z człowiekiem;

10. kampanie społeczne zmierzające do pokonania istniejących w społeczeństwie barier dla osób

niepełnosprawnych z psem asystującym;

11. prowadzenie badań naukowych nad wykorzystaniem pracy zwierząt w terapii i rehabilitacji ludzi oraz w innych dziedzinach służących człowiekowi;

12. wspieranie aktywności społecznej osób starszych i promowanie dialogu międzypokoleniowego

13. organizowanie ogólnodostępnych imprez o charakterze integracyjnym i edukacyjnym

14. prowadzenie działalności edukacyjnej: szkoleń, kursów, egzaminów, nadawanie uprawnień

zawodowych po uprzednim uzyskaniu odpowiednich zgód;

15. międzynarodową współpracę w zakresie doskonalenia standardów i metod szkolenia zwierząt,

w szczególności psów asystujących i terapeutycznych;

16. działalność wydawniczą polegającą na publikacji materiałów edukacyjnych, periodyków, czasopism i książek, organizowanie targów i wystaw, działalność wystawienniczą, fotograficzną, projekcje filmów, działalność radiową i telewizyjną, produkcję i rozpowszechniane filmów i nagrań wideo;

17. organizowanie kongresów, konferencji, seminariów, wykładów, warsztatów, narad, odczytów,

wystaw, konkursów, wycieczek, poradnictwa i działalności klubowej;

18. współpracę z instytucjami państwowymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie

objętymi celami Stowarzyszenia oraz współpracę krajową i zagraniczną z instytucjami i osobami

fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia;

19. opiekę nad zwierzętami;

20. organizowanie i wspieranie inicjatyw społecznych;

21. szkolenie i organizację wolontariatu;



Rozdział III

Członkowie Stowarzyszenia – prawa i obowiązki

 

§9

1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie

członkiem wspierającym Stowarzyszenia.

2. Stowarzyszenie posiada członków:

a) zwyczajnych,

b) wspierających,

§10

1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która złoży pisemną

deklarację zawierającą rekomendację dwóch członków Stowarzyszenia oraz odbyła sześciomiesięczny

staż na rzecz realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu dwóch

miesięcy od daty złożenia deklaracji.

3. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc

finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia. Osoba prawna działa w

Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.

4. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu

podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji.

§11

Członkowie zwyczajni mają prawo:

22. biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,

23. korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,

24. udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,

25. zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.

§12

Członkowie zwyczajni mają obowiązek:

1. brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,

2. uczestniczenia w walnych zebraniach członków,

3. przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,

4. regularnego opłacania składek.

§13

1. Członkowie wspierający nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.

2. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.

§14

1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:

a. dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu,

b. wykluczenia przez Zarząd:

 – z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich,

 – z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia, z powodu działania na szkodę Stowarzyszenia,

 – ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia.

c. śmierci członka, utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych lub pozbawienia

prawomocnym wyrokiem sądu praw publicznych, a w przypadku członka wspierającego –

utraty osobowości prawnej, rozwiązania spółki bądź likwidacji podmiotu.

2. W wypadkach określonych w ust.1 pkt. b i c niniejszego paragrafu decyzję o skreśleniu z listy

członków w odniesieniu do członków zwyczajnych i wspierających podejmuje Zarząd w formie

uchwały, podając przyczyny utraty członkostwa lub przyczyny skreślenia z listy członków

Stowarzyszenia.

3. Ze Stowarzyszenia nie można wykluczyć członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej przed uprzednim

odwołaniem ich ze składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej

§15

Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.



Rozdział IV

Władze Stowarzyszenia

 

§16

Władzami Stowarzyszenia są:

1. Walne Zebranie Członków,

2. Zarząd,

3. Komisja Rewizyjna.

§17

1. Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

2. Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 5 lat.

3. W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji

uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie

organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

4. Nie można łączyć funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

§18

1. Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością

głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba, że dalsze

postanowienia statutu stanowią inaczej.

2. Każdy członek organów wskazanych w par. 16 ust. 1 niniejszego Statutu ma 1 głos. W przypadku

równej liczby głosów decyduje głos Prezesa lub Przewodniczącego.

3. Członków organów wybiera się spośród osób posiadających bierne prawo wyborcze, które wyraziły

zgodę na kandydowanie.

 

Walne Zebranie Członków

§19

Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

§20

1. Walne Zebranie Członków może mieć charakter zwyczajny lub nadzwyczajny.

2. Zwyczajne Walne Zebrania są zwoływane przez Zarząd – raz w roku jako zebrania sprawozdawcze

i co pięć lat, jako sprawozdawczo – wyborcze. Członkowie są informowani o terminie Walnych Zebrań

Członków, ich miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni wcześniej. W

zawiadomieniu musi być podany drugi termin zebrania. Drugi termin może być ustalony w tym samym dniu, co najmniej pół godziny po pierwszym terminie.

3. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:

a) z własnej inicjatywy,

b) na żądanie członków Komisji Rewizyjnej,

c) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

4. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 30 dni od daty zgłoszenia

wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§21

1. Dla swojej ważności Walne Zebranie Członków wymaga udziału co najmniej połowy osób

uprawnionych do głosowania.

2. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów.

3. Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są w głosowaniu jawnym.

§22

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

1. Określanie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.

2. Uchwalanie Statutu i jego zmian.

3. Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

4. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań sporządzonych przez Zarząd i Komisję Rewizyjną.

5. Udzielanie absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej.

6. Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze.

7. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w wypadkach przewidzianych w niniejszym Statucie.

8. Podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.

9. Podejmowanie uchwał o wysokości składek członkowskich i wpisowego.

10. Wykonywanie innych czynności i podejmowanie uchwał w sprawach niezastrzeżonych do

kompetencji innych organów Stowarzyszenia.

 

Zarząd

§23

1. Zarząd jest organem wykonawczym Stowarzyszenia.

2. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.

3. Zarząd liczy 3 członków.

4. Wszyscy członkowie Zarządu wybierani są przez Walne Zebranie Członków – każda w osobnym głosowaniu.

5. Członkowie Zarządu nie mogą być jednocześnie członkami Komisji Rewizyjnej.

6. Ustępujący członkowie Zarządu mogą być wybierani ponownie.

7. Kadencja osoby wybranej do zarządu w celu jego uzupełnienia trwa do upływu kadencji zarządu,

skład którego uzupełniła.

§24

Członkiem Zarządu Stowarzyszenia nie może być osoba, która:

1. Pozostaje z członkami Komisji Rewizyjnej w stosunkach pokrewieństwa, powinowactwa lub

podległości tytułu zatrudnienia.

2. Była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.

§25

1. Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej dwa razy do roku lub na wniosek Prezesa Zarządu lub dwóch członków Zarządu w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. 

2. W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym zaproszeni goście. 

3. Do ważności uchwał wymagana jest obecność wszystkich członków Zarządu. 

§26

Do kompetencji Zarządu należy:

1. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.

2. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków.

3. Planowanie i kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia.

4. Przyjmowanie w poczet członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

5. Skreślanie z listy członków Stowarzyszenia w sytuacjach przewidzianych w niniejszym statucie.

6. Zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującym prawem.

7. Przyznawanie nagród i wyróżnień członkom Stowarzyszenia.

8. Składanie corocznie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia.

9. Zatrudnianie i zwalnianie pracowników (w tym wolontariuszy).

10. Zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków.

§27

Do składania oświadczeń woli oraz zaciągania zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia upoważnieni są dwaj Członkowie Zarządu lub Prezes Zarządu jednoosobowo.

 

Komisja Rewizyjna

§28

1. Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli i nadzoru nad działalnością

Stowarzyszenia. Kontroluje jego działalność nie rzadziej niż raz w roku.

2. W zakresie kontroli i nadzoru Komisja Rewizyjna nie podlega Zarządowi, a swoje sprawozdania

składa na Walnym Zebraniu Członków.

3. Komisja Rewizyjna składa się z od 2 do 3 osób. Walne Zebranie Członków wybiera Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i pozostałych jej członków.

§29

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

1. kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,

2. nadzór nad bieżącą gospodarką finansową stowarzyszenia w zakresie podpisanych umów,

wygranych konkursów, wykonywania zadań zleconych itp.,

3. składanie wniosków z kontroli na Walnym Zebraniu Członków,

4. prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Członków oraz zebrania Zarządu,

5. składanie wniosków o absolutorium dla władz Stowarzyszenia,

6. składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków,

§30

Osoby wchodzące w skład komisji rewizyjnej:

1. Nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym

pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.

2. Nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej ścigane

z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.’

§31

Ustępujący członkowie Komisji Rewizyjnej mogą być wybierani ponownie.

§32

1. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący. 

2. Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej i przeprowadzonych kontroli sporządza się protokół. Podejmowane zalecenia pokontrolne wymagają podjęcia uchwały przez Komisję Rewizyjną. 



Rozdział V

Majątek i fundusze

 

§33

1.      Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są: 

a)      składki członkowskie, darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej, 

b)      dotacje, subwencje, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, 

c)      dochody z majątku Stowarzyszenia. 

2.      Cały dochód Stowarzyszenia przeznaczony jest na prowadzenie jego działalności statutowej. 

§34

Zabrania się: 

a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej “osobami bliskimi”, 

b) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach, 

c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego, 

d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe. 



Rozdział VI

Postanowienia końcowe

 

§35

Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne

Zebranie Członków kwalifikowaną większością głosów – (dwóch trzecich), przy obecności co najmniej

połowy uprawnionych do głosowania.

§ 36

Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.

§ 37

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy Prawa o Stowarzyszeniach i prawa cywilnego.



Niniejszy statut uchwalono i przyjęto

na Walnym Zebraniu Członków

w dniu 17.11.2023 r.

Za zgodność

Przewodnicząca Walnego Zebrania Małgorzata Lewandowska

 

Protokolant Walnego Zebrania Barbara Lewandowska-Wawer

 

STOWARZYSZENIE
DOGS FOR LIFE

ul. Leśna 11A

05-827 Grodzisk Mazowiecki

KRS: 0000587151

NIP: 5291808949 

REGON: 363074891

Nr rachunku bankowego: 

91 1600 1462 1837 7463 3000 0001

Kontakt

Media społecznościowe